Bloggiblogga

En blogg om mig, min familj och mitt stora intresse Geocaching.

Ö caching

Kategori: Geocaching, Jag och familjen

Ö caching är ju något jag har begränsad vana av men det är ju så underbart. Lite mera spännande på något vis. Största ön jag loggat på är Visingsö, detta med vänner med alias KEKNOR, på en gemensam utflykt med alla barnen. Vi besökte massa interesanta platser och åkte de underbara remmalaget ( en form av häst och vagn ) runt ön. Här finns många fina ställen med burkar och jag har inte loggat alla så det kommer bli återbesök.

Minsta ön jag loggat var Ö i Björkhult. Den är nu tyvärr inte aktiv. När denna loggades så var det IS praktiskt att bara knalla ut, lite läskigt var det allt och Bojip var minsann den som vägde minst så hon tog steget ut på isen, den höll. Loggades sen utan problem.

Andra öar jag besökt är Kyrksjöns öar: Lillön,  Kyrksjöns öar: Holmön. Detta var en solig vinterdag då Bojip och jag samt min 4 åriga dotter (som var hemma och sjuk denna dag) tog isdubbarna runt halsen och en Snowracer till att dra dottern på och så traskade vi ut på den något halkiga men välbesökta isen. Här sken solen och vinden tog i när man var mitt ute på sjön. Mellan öarna var det väldigt behaglig lä, vi njöt alla 3 och dottern som helt klart älskar Birgitta ( bojip ) var så nöjd med att vara med oss denna dagen.

Image

Vid makens och mitt barnfria 3 dagars firande av våran 6 åriga bröllopsdag var vi i Växjö vi loggade mycket alfabetscacher men även Helgö gömmor.

Naturreservatet Helgö Spenderade vi massa tid på gåendes för att det var något över vägen. Se bilden ovan.
Från Växjö Flygplats når man Helgasjöns största ö Helgö. Sedan 1939 skyddas ett drygt 7 ha stort område med bokskog som domänreservat. 1996 ombildades detta till ett naturreservat. Reservatet har en ca 200 år gammal bokdominerad ädellövsskog med inslag av asp och björk. Det är en olikåldrig skog men utan något större inslag av döda träd då området tidigare skötts. Bokskogen växer vid den nuvarande nordliga gränsen för bokens naturliga utbredning.

Här fanns massa underbara gömmor som tex. It takes two – Korsängsvägen  och  It takes two – Stickvägen samt den underbara multin Lurigt Läge .

Senaste ön som loggades var vid Hätteboda vildmarkscamping där familjen bodde några nätter nu förra veckan. Man fick i beskrivningen välja sätt själv att ta sig till burken, vi valde roddbåt. Spännande på flera sätt då barnen inte åkt roddbåt innan de är ju bara 3 år resp. 4.5 år gamla. Gömman heter Sternenklar  och är utlaggd av en turistande geocachare. Och på köpet gav denna mig min första T5.

Ön vi var rodde ut till.

Barnen älskade äventyret som totalt tog oss en timme med skattjakt och blåbärsplockning och roddturen. Så nu blir det sökert flera öar som kommer få besök, hoppas på Öland i höst.

Så ni som inte vågat ge er ut på Isen gör det men var säkra på att den håller och ha med isdubbar runt halsen, och torra kläder i bilen. Paddla eller ro är ju underbart fridfullt det med.

 

Kommentera inlägget här: