Bloggiblogga

En blogg om mig, min familj och mitt stora intresse Geocaching.

Diskbråck med diskutgutning

Kategori: Allmänt

Magnetröntgen har gett svar!

Mitt svar var att det var Diskbråck och att disken buktar, röntgen visar att den trycker på nerver och att det är det som skapar mina domningar, min smärta, och den isande obehaget ner i vänsterbenet.
 

Diskbråck

Diskbråck betyder att disken, den stötdämpande skivan mellan ryggradens kotor, brustit. När disken buktar ut kan den trycka mot nervrötterna i ryggradskanalen vilket gör ont. Du kan känna en molande värk som ibland strålar ned i benet. Sök vård om du har domningar eller känner dig svag i benen eller inte blivit bättre efter två till tre veckor.

Bilden föreställer ett diskbråck

Diskbråck får du oftast i den rörliga delen av ryggen, framförallt i ländryggen. I de flesta fall bildas diskbråcket utan att du gjort något särskilt. I enstaka fall kan det bero på att du till exempel har lyft tungt, vridit eller böjt ryggen på ett särskilt olyckligt sätt.

Symtom vid diskbråck

Diskbråck i ländryggen kan påverka nervrötterna i ryggen och ge utstrålande smärta i benet, även kallad ischias. Diskbråck i ländryggen börjar oftast som en molande värk i ryggen. Du känner sedan en skärande smärta som strålar ned i benet. Ofta blir värken värre när du håller benet sträckt och samtidigt böjer kroppen från höften framåt. Det kan också bli så att benet och foten domnar, de kanske till och med känns svaga eller förlamade.

I värsta fall kan du tappa känseln runt ändtarm och könsorgan och förlora förmågan att känna dig kissnödig.

Småskador på diskarna kan troligen ge övergående ryggskott utan ischiassmärta i benet. Många har diskbråck som inte ger några besvär, men som kan upptäckas i samband med undersökning med magnetkamera. Sådana diskbråck behöver inte behandlas eller utredas vidare.

Diskbråck läker ut så småningom.

 

MR = Magnetröntgen

Ungefär såhär ser det ut, och i det trånga hålet låg jag läännge med en stälning om huvudet för man får då inte röra sig en milimeter och ja de är förbaskat trångt.

OBS Lånad bild av nätet.

En MRI-utrustning (magnetröntgen) där helium används som kylmedel för att uppnå supraledning. Bild: Kasuga Huang

 

Kommentera inlägget här: