Bloggiblogga

En blogg om mig, min familj och mitt stora intresse Geocaching.

Elin skövdes skyddshelgon

Kategori: Geocaching

WherIGo finns det en i Skövde. Cachen heter Elin och handlar om Skövdes skyddshelgon.



Jag har kommit upp i den magiska siffran 1000 loggar och ville hemskt gärna ha en speciell gömma till denna milstolpe.
WherIGo har varken Birgitta elller jag vågat testat så det var med spänning vi startade dagen.

Detta är ett sorts spel inom geocaching där man svarar på frågor man beger sig till vissa platser som hänrör ämnet, som i detta fallet är Elin Skyddshelgonet. När man anländer till dessa platser så säger det blupp och en ny fråga eller en ny plats ploppar in i gpsén.
När vi hållt på ett tag så blev det ett abrupt slut, då vi inte kom vidare för att någon pillat bort en informationsskyllt under S:t Elin på Helenakyrkan.

Vad göra? In där, och se om vi kunde hitta någon info där.
Jomenvisst, men tyvärr fel svar.
Turistbyrån, de kanske vet!? In där, fråga efter om de visste vad som stått på en ev förkommen skylt.
De var mycket hjälpsamma och verkade inte tycka att vi var det minsta knäppa......men de gav oss samma svar som innan och det var ju fel.

Nu hade frågan försvunnit i våra gpser så vi var tvugna att återvända till stället för att komma åt att svara på frågan igen. Vilken tur vi tog bilen!
Vi försökte på rätt plats igen svara på frågan och tog till med god marginal både uppåt och nedåt med icke.....
Jaha, vad gör vi nu? Biblioteket de har nog datorer som man kan använda internet på. Vi åkte dit och frågade om man kunde låna en dator. Javisst har ni lånekort... ja men inte härifrån blev svaret från oss båda. Så från vart? blev nästa fråga.. Jo Tidaholms....... men dessa kunde länkas och det tog inte lång tid innan mitt var färdigt och vi fick boka en dator.
Men även internet ville busa och ge det felaktiga svaret ( eller så tolkade vi frågan heltokigt )

Jaha, då var det att ta till sista livlinan Birgitta ringde en vän ( medans vi fikade köpe fika på ett kafe utanför biblioteket )......som i sin tur fick ta till "ring en vän". Tyvärr kunde ingen av dem minnas årtalet och det hade förvånat mig om så hade varit fallet.

Ingen av oss hade heller möjlighet att nå CO där och då så det var bara att åka hem igen.
Dagen därpå, efter kontakt med CO gjorde vi ett nytt försök
Då stendog min GPS och allt sparat var borta......
Ilfart till målet medans Birgittas var igång. Vi lyckades! En final utöver det vanliga! En riktigt rolig cache (trots alla problem vi stötte på som inte hade hänt om skylten varit på plats) och som jag kommer att minnas mycket länge! Tänk att när vi stötte på problemet visste vi inte att vi var så nära mål.



Vamb! eller Våmb det var här det krånglade till sig.

En del av hennes grav!




Att ha flaskor i bilen kan vara bra! När det finns vatten.

Kommentera inlägget här: