Bloggiblogga

En blogg om mig, min familj och mitt stora intresse Geocaching.

Underbar dag med underbar käck tant

Kategori: Jag och familjen

Hon heter oxå Lena och jobbar i köket på Kinnarps Förskola där jag har haft Intro idag. 
 
Vi har snackat skrattat och haft så himla kul så när jag skulle hem hade jag inte så brottom. Hon lärde mig en hel del men jag lärde nog henne ännu mera. Vi bytte även jultraditioner. 
 
Denna gör de hos henne varje år.
 

 

Ölsupa

INGREDIENSER

Denna välling är en riktig klassiker. Ölsupa, eller öspa som det också kallas, är en sorts välling vari man blandar svagdricka, sirap, ingefära och mjöl. I detta kan det även ingå ingredienser såsom muskot, kanel samt äggulor, ofta varierande beroende på vart i landet man bor. Dock var ägg inte ett lika vanligt inslag hos de mindre välbeställda hushållen då det var en säsongsbetonad ingrediens och därför en bristvara under vinterhalvåret.
 
Kuriosa: Kung Kristian IV av Danmark ville varje morgon tömma en bägare ölsupa innan han klev ur sin himmelsäng och Wilhelmina von Hallwyl (grevinna och konstsamlare i Stockholm under tidigt 1900-tal) hade ölsupa på sin vardagsmeny. 
 
 
Receptet är i sitt original beräknat för 6 personer, men då det skulle blivit otroligt mycket med nästan 3 liter välling halverade jag det. Här nedan är dock ursprunget.
 
Ingredienser
2 l. mjölk
2 msk. sirap
1/4 tsk. ingefära
1/2 l. svagdricka
1 liten kaffekopp mjöl
 
1 dl. tjock grädde
 
Beredning: 1 1/2 l. af mjölken uppkokas. Af den öfriga delen af mjölken och mjölet göres en afredning, hvilken ivispas, då mjölken kokar. Svagdrickat, sirapen och ingefäran uppkokas i en särskild kastrull och ivispas i vällingen, då denna kokat 10 min., hvarefter soppan kraftigt vispas under några minuter. Grädden vispas upp i soppskålen, och soppan, som skall serveras fradgande, tillslås.
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: