Bloggiblogga

En blogg om mig, min familj och mitt stora intresse Geocaching.

2015 Operation fistelgång Cornelia 31 Mars

Kategori: Dottern Cornelia, Jag och familjen

Åkte 10 hemmifrån, skulle vara där 11:00 men bestämde möte med mamma och pappa för att ha hand om Olivia vid 10:30. Vi var lite sena då vi nästan glämde få på Emla plåstrena i armveck och på handrygg, som skulle sitta minst 1 h.
 
Nyss inkommen på barnsalen.
 
 
Trött på att vänta men redo.
 
 
Mössan klia och åkte av i väntan på operationen.
 
 
Nu hade hon inte ätit sedan 22:00 kvällen innan, hon skulle vara fastande 6 h innan operationen, vilket innebar mat mitt i natten eller lång fasta, vi satsade på pizza vid läggdax och sen blev det fasta till 11:00, trodde vi operationen blev först 13:45 och hon var så hungrig ....operationen tog 1h 45min innan vi fick återse våran hjälte. Sen uppvakning på det och efter 19h fastande mage fick hon mat.
 
 
 Men nu går vi inte händelserna i förväg utan när klockan slog operationsdax fick jag på mig tossor på fötterna snygg mössa som dottern och lång rock. Sen fick hon åka säng in till opertionsbordet hoppa över och sen gick de igenom lite vad det skulle göra och hon fick Nål – venkateter i armen, sen fick hon 3 plattor med sladdar till fastsatta på bröstkorg som skulle kolla hjärtat, en klämma för puls på fingret och en tregrens ingång påkopplad på katetern i armen. Sen var det dax att sova, hon ville inte ha syrgasmasken på utan den viftade hon bort så de höll den några cm från ansiktet istället, nu pumpades sömn och bedövning in.....åå mamma kände sig liten här, fy vad läskigt höll henne i handen när hon lixom flöt iväg. Sen fick jag gå ut och vi skulle återkomma till väntrummet efter 1 h ...sen drog det ut på tiden...45 min till.
 
ÅÅ tårar ångest men med en lugnande IVA sköterska på messenger som lugnade. TACK TACK. 
 
Tillslut kom läkaren ut till oss i väntrummet och gick igenom operationen, den gick inte som han ville men ändå bra, han berätta att den inte gick till halsmandeln som de trodde utan bara några cm, och att den var krokig och gick hit och dit, han hade färgat den med blå vätska för att följa den men den försvann in i intet, han hoppas att de lyckats bränna den tillräckligt så att ärrvävnaden skall gör att den inte kommer tillbaka, men fortsätter den att vätskas nu när utgångshålet inte längre finns så kommer det att bli en bulle en form av cysta.
 
Men lite mera väntan blev det då hon ännu inte var vaken, tillslut fick vi komma in till en otroligt groggy tjej, så vilsen och liten och söt. Hon var nu inte på barnsalen utan vuxensalen då hon var ända barnet och barnsalen var nersläkt.
 
 
 
Hon frågade om vissa frågor och var lite i dimman, otroligt annorlunda mot min lilla tös. Men tiden gick och hon bökade runt i sängen en hel del, hon ville inte sova fast hon fick. Hon hade mera ont och fick mera värkmedicin i katetern. Tillslut fick hon sin isglass när hon var pigg nog och när man har beslutångest om smak och är ända barnet får man båda sorterna. Cola och hallon var smakerna. Nu började jag känna igen henne, hon blev lite spralligare och log igen. Hon ville kissa och det var ju väldigt bra!! Sen kom 2 ostmackor med gurka in och ett glas saft, allt slank ner. Nu fick hon bli av med katetern i armen och sen fick hon byta om. Nu var klockan nästan 18,00, mot McDonalds var önskemålet från den duktiga tjejen som inte gråtit en tår, ( mamma grät mera, men inte alls som jag trodde jag skulle göra trodde jag skulle stor böla hela timmen ). 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: