Bloggiblogga

En blogg om mig, min familj och mitt stora intresse Geocaching.

Kåvepenin 250 mg till Olivia 4 år

Kategori: Dottern Olivia

Stackars liten Olivia har fått kutan borreliainfektion och därför även antibiotika.
I fredags när hon kom hem från dagis gissade vi på att hon slagit i sig i pannan då hon i hårfästet över vänster öga var lite röd, men hon hade inte ont ....under helgen syntes det mer och mera och blev orolig, även en bekant som var på besök nämde borelia då vi kollade på det röda som nu nått ögonbryn och övre delen av kinden.
 
Jag hade svårt att sova och  var orolig, pappa Ulf har idag varit med henne till vårdcentralen och hon fick utan tvekan Kåvepenin 250 mg 6 piller om dagen 2 piller 3 ggr dagligen ....men hon är så duktig att få i sig dessa. Lilla hjärtat mitt.
 
Vi har dock inte sett en fästing i hennes hårbotten men hon kan ju ha kliat bort den eller att den borstats bort eller försvunnit med en hårtvätt!! Detta är troligen ett tag sedan. Enligt vårdguiden...se nedan.
 
Det första tecknet på en borreliainfektion är en rodnad på huden där fästingen bitit sig fast. Hudrodnaden visar sig oftast en till fyra veckor efter bettet och blir minst fem centimeter i diameter. Efter en tid breder rodnaden ut sig och bleknar ofta i mitten så att den blir ringformad. 
 
 
Det vi sett är ju som ett 2-3 cm brett rött "band" så fästingen har i så fall suttit i hårbotten.
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: