Bloggiblogga

En blogg om mig, min familj och mitt stora intresse Geocaching.

Semester del 1

Kategori: Jag och familjen

Tre nätters camping på Örns Camping fick inviga min semester och avsluta Uffes första.
 
 
orns
 
Vi skulle campa i samband med besök på Nordens Ark från lör-mån. Men nu ville vi iväg och Uffe hade ställt fram allt så bra i hallen så vi var redo för att åka tidigt Lördag morgon, men jag sa att det skulle vara skönt att åka nu direkt, sagt och gjort mindre än 60 min senare var vi iväg.....skönt.
 
Det nya tältet invigdes och var enkelt att få upp och underbart att sova i, stora bra utrymmen och smidigt att röra sig i.
 
 
Självklart är det ståhöjd i det.
 
Rum för vuxna och rum för barn. På väg att bli helt färdigspännt!
 
  
Primus Bifrost Y6
 
 
Trivsamt och gott om plats!

Bifrost Y6 är vårt rymligaste tält med två separata sovutrymmen för 3 personer i varje. Dessa sitter samman med en "kupol" med en diameter på ca 3 meter. Tältet har löstagbart golv i absiden och stänger för uppställning av dörren. Lämpar sig väl för en grupp personer som vill ha en större yta att röra sig på.

Yttertältet är av PU Coated Polyester klarar 3000 mm vattenpelare. Innertält är av materialet Oxford Polyester och bottenväven klarar 7000 mm vattenpelare. Tältet är försett med stormlinor.

Vikt: 12 kg
Sovplatser: 1-6 
Mått: 
Kupol: ca 3 m i diameter
Höjd: 200 cm
Sovdelar: ca 225 x 195 cm
 
Perfekt och så nöjda, slippa det där bly tunga och väldigt slitna tältet vi hade innan som tog betydligt längre tid att slå upp.
 
Prinsessorna älskar att campa och var så nöjda med sitt rum.
 
 
 
Och vi med vårat på så vis slipper vi spring av barn bland våra grejor.
I kupolen så finns massa bra utrymme för kylväska och våra kläder, väskor, bord och stolar, även om vi hela tiden äter utanför. Men man vill ju ställa in och dra igen tältet när man åker i väg på utflyckter.
 
På Lördagen åkte vi till Stenungsund och vid butiken Geocachen (http://www.geocachen.se/)  så mötte i upp mamma och pappa som sovit i sin husbil under natten men på annan plats närmare stenungsund.
 
På vägen tillbaka tog vi några cacher och sen när de ställt upp sig och instalerat sig så gick vi en promenad över berget, se bilden ovan där jag visar Y formen på tältet där över ser ni vart vi gick. Även på områdes kartan kan man se lite hur vi gick, vi följde vägen förbi busstoppet mot Smögen följde sen en markeras Kuststigen ( vandringsled )  och kom ner igen på motsatt sida strax efter där kartan tar slut neråt Bohus malmön. Ja det fanns ju 3 cacher därmed....såklart.
 
Kuststigens logga
 
Kustvägen Örn 5 med flera.
 
 
 Markerat som ovan eller som nedan var hela Kuststigen.
 
 
 
  
Nordens Ark besökte vi på Söndagen.
Strålande sol, 2 hoppiga barn och mormor och morfar samt jag och Uffe, vi gav oss iväg så vi skulle vara där till öppnandet, vi var som flera andra där 10 min innan. Vi besökte lantgården bara för att konstatera att vi blev lite avis på att de har ett (Dj)UR och skur dagis där, tänk vilken lycka för barnen! 
 
Vi fick vara med och mata Ibisen och vi såg nog alla djur utan vargen!
 
 
ser maten god ut??
 
 
Skuggorna är barnens huvud, de fick smaka om de ville, morot banan ibisfrön krossade skalbaggar och hästfärs och kyckling mald med ben och allt samt havregryn.
 
Blandade bilder.
 
 
Otäkt tycker Cornelia att detta djuret var.
 
 
Mina fina fåglar
 
 
Barnen lever som djuren i gångar under marken.
 
 
Minst en ändå släkt med älgen
 
 
Tigern diar, inte alla dagar men ser det.
 
 
Snurrad klätter get
 
 
Efter Nordens Ark var vi nere vid havet och fiskade krabbor.
 
 
Vilka barndoms minnen!!! Jag har helt klart dragit upp 1000 tals krabbor, men kravet pappa hade var att de var större än min knytnäve annars fick jag inte ta hem dem och koka dem. Cornelia fick en som var som min vuxna näve men den han vi inte ta kort på, men ett tjut fick den av mig som inte var berädd och höll på att svinga linan och krabban rakt på Cornelia. 
 
 
Kommentera inlägget här: