Bloggiblogga

En blogg om mig, min familj och mitt stora intresse Geocaching.

En kall dag i Lidköping

Kategori: Geocaching

Som inte blev så kall som www.klart.se trodde det skulle vara mellan -9 grader och -12 grader, men vi kom undan med ca -5 grader. Dock ville inte solen vis sig.
 
 
 
Stort tack för att ni välkommnar oss vid dagens första gömma!
 
 
 
Här valde vi att stå parkerade mestadels av dagen då vi vandrade runt med stort konstintresse genom staden.
 
Ett colage av vad vi såg
 
Stora som små statyer eller monument 
 
Vilken bra och smart myst, tyvärr var den lite otydlig i vilka skyltar som gällde och vilka saker som räknades i räknandet.
Men spännande att faktiskt gå fram och läsa på skyltarna som tillhör de olika statyerna, för gör man det igentligen om man inte måste, inte jag ialla fall och då gillar jag ändå konstverk.
 
En annan uppskattad gömma var 
inte för burken i sig utan miljön en bevarad gata i gammal anda med vinklar och vrår.
 
 
 
År 1533 drabbades staden av en omfattande brand som lade större delen av den i aska. Eftersom Gustav Vasa ville grunda en ny stad vid "Huffudnaes", den plats där senare Vänersborg skulle anläggas, påbjöd han 1560 att alla invånare flytta dit, och att ingen köpenskap skulle tillåtas i Lidköping. Flyttningen blev ej av utan staden återuppbyggdes och livet fortsatte på handelsplatsen vid Lidans utlopp.

Limtorget består utav många gamla hus, här finns även de gamla tullportsstenarna, ett tryckerimuseum och mysigt café. På varje hus finns en lite historik.
 
 
 
Här fick jag som är lång ändå göra ett hopp, undrar vad busschaufören som såg på tänkte!!
Vi passa på att fika oxå då vi kunde sitta i lä under tak och utan snö, på fina utemöbler. 
 
 
Men dagens bästa och näst sista var en mäktig EK....ne en tall.
 
 
Strax norr om Härene finns en märklig och fridlyst (1939) tall som på avstånd ser ut som en ek. Kronan är 17 m i diameter och stammens omkrets 1 m över marken 3,5 m. 2 m över marken delar den sig i 10 kraftiga grenar.
Och självklart så är den naturminnes märkt.
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2013-02-25 | 15:44:28

    Ja en underbar dag! tack för att jag fick dela den med dig!

Kommentera inlägget här: